Trenden med abonnementsordninger i webshops

Der popper flere og flere kreative modeller op for at drive abonnementsordninger i webshops på fysiske produkter, som ikke tidligere har været tilgængelige i abonnementsform via en online service.

Hvis du ikke allerede har gennemskuet det, så er det bare de gamle kuponhæfter om igen – bare digitaliseret og i nogle tilfælde en del smartere.

Abonnementer på nettetHvorfor køber folk på abonnement via en webshop?

Bekvemmelighed. Det er nøgleordet i rigtig mange aspekter af e-handelen i dag – og især blandt de helt unge.

Det er let at gå ind og tilmelde sig, give sin kreditkortoplysninger, vælge produkt og frekvens, og så skal man ikke tænke mere på det.

Jeg vil endda gå så vidt og sige, at for mange spiller bekvemmeligheden en større rolle en prisen. Forbrugeren i dag er ekstremt kritisk og vil have løst sit problem eller sit behov for med det samme. Check, check, køb – og så er den sag ude af verden.

Det er smart. Mange ting får vi ikke lige købt ind, selvom vi skal bruge dem på jævnlig basis, og det er her, at abonnementerne har sin fordel.

Kuponhæfterne var retrospektivt enormt bøvlet. Man skulle ned i postkassen med kuponen, og skulle man ændre noget, så skulle man enten ringe (oh no!) eller sende et nyt brev, og hvis man var rigtig heldig, så fik man også noget retur, der skulle underskrives og returneres. Ofte skulle man gerne være flere måneder i forvejen på grund af ulideligt lange opsigelsesvarsler.

Derfor er abonnementsordninger i webshops smarte for forbrugeren – og for ejeren af webshoppen.

Hvad man kan sælge på abonnement i en webshop?

I teorien burde man kunne sælge alt det, som der også var i kuponhæfterne. Rent praktisk er en del af forretningsmodellerne nok blevet forfinet, så ikke alt giver mening.

Det er blevet populært at købe barberskraberblade på abonnement. Jeg er i gang med en test af to af de primære spillere i Danmark – bare for at se, hvordan konceptet og produktet fungerer, og om det kan hamle op med min old-fashion Gillette-model.

Barberskraber på abonnementSkrabere er et produkt med lav interesse. Vi skal bare bruge dem, de skal virke, men vi snakker næppe om dem over frokosten på arbejdet. Det er en idéel vare at sælge på abonnement, for hvis de bare fungerer, så tænker vi næppe mere over at afsøge markedet for andre produkter, da det er en relativ billig vare.

Strømper og underbukser er der også nogen, der forsøger sig med.
Her hopper kæden sq’ lidt af for mig. Når jeg køber strømper og underbukser, så forventer jeg, at de holder væsentligt længere end jeg ville forvente, der skulle gå mellem abonnementsleveringer.
Samtidig sender det et signal til kunden om, at de her underdrenge er så ringe, at du er nødt til at købe nogen nye hvert kvartal.

Når der er nogen, der forsøger det, så er det sikkert fordi det virker. Men man skal godt nok slide strømper hurtigt eller have meget lange intervaller for at det giver mening for mig.
Shoppen kan selvfølgelig have den funktion, at man kan gå ind og sætte sit abonnement på pause, men så ryger fidusen lidt. Husker man så at komme tilbage og aktivere det? Eller bliver man offer for en stadig stigende række af uintelligent opsatte trigger-mails, hvis eneste formål er at få dig tilbage i folden, så du kan få dig nogle nye underbukser?

Hvor går grænsen?

Så længe det giver mening, så er det en fantastisk forretningsmodel. Kunden er tilfreds, og ligesom med gavekort, så glemmer mange måske, at de har abonnementet, og så tikker kasseapparatet.

Omvendt så er grænsen nået (og forbigået), hvis man prøver at skabe et behov, der ikke er der.

Økologiske tamponer? Dyrefoder? Te-breve? Personlig pakke med designertøj? Vitaminpiller? Grøntsager? Bøger?
Nogle idéer sidder lige i skabet – andre prøver at skabe et behov.

Tænk dig om – det er ret simpelt: Hvis det giver værdi for kunden og hvis enten produktet og/eller prisen er så attraktiv, at det er værd for kunden at sætte hjernen på autopilot og købe det via din abonnementsordning, så er det en god idé.

Abonnementskunden skal du kun kæmpe for at få én gang, og en eksisterende kunde er altid (meget) billigere at vedligeholde end en omkostningen ved at skaffe en ny kunde.

Abonnementsordninger i webshops er kommet for at blive, men kun de værdiskabende af dem.

I øvrigt er der et spændende, dansk opstartsprojekt, der vil forsøge at give dig et overblik over alle de abonnementer, du er tilmeldt. Det hedder Subhub.

Skriv en kommentar